چرا افرادی که هوش کلامی خوبی دارند در کسب وکار موفق تر هستند

اول از هرچیز هوش کلامی رو تعریف کنیم که بدونید اصلا هوش کلامی چیه؟

 

یعنی تسلط برکلمات و توانایی درست از اونها ، بر اساس مفهوم ، ترتیب ، موقعیت و جمله بندی و… به طری که بتونه بهترین تاثیر رو بروی مخاطب بگذاره.

 

پس حالا که متوجه شدیم هوش کلامی چیه ، بریم سراغ اصل مطلب یعنی چه ویژگی هایی داره و کسی که هوش کلامی بالایی داره چه شغلی و یا کسب وکاری  به دردش میخوره.

 

ویژگی افراد با هوش کلامی بالا

 

 

توانایی درمتقاعدسازی

 

فردی که از مهارت های کلامی خوبی برخوردار باشه، این قابلیت را داره که در موقعیت های مختلف و در برخورد با اشخاص متفاوت، بتونه متناسب با همون شرایط صحبت کنه. این فرد به خوبی آگاهه که در هر شرایطی باید از چه جملات و واژگانی استفاده بکنه به دلیل همین موقعیت شناسی زمانی که کلامی از دهانش خارج می‌شود بالاترین تأثیر را دارد و به خوبی در ذهن طرف مقابل نفوذ می‌کنه.

الهام بخش وانرژی دهنده

 

انگیزشی و پرانرژی باشید

هیچ وقت از حرف زدن با فردی که از هوش بالای کلامی برخوردار هست، خسته نمی شید. چون آنقدر زیبا جملات را در کنار هم قرار می‌ده و صحبت می‌کنه که با تمام وجود  از هم صحبتی باهاش لذت می برید. این شخص حتی میدونه که لحن تلفظ هر کلمه باید به چه صورتی باشد تا بیشترین اثر را بر شخص مقابل بگزاره.

به خاطر این ویژگی خوب هست که این قشر افراد جامعه میتونن برای بقیه الهام بخش و انگیزه دهنده باشند.و حرفهاشون سرایر آرامش و حس خوب هست.

شنونده های خوبی هستند

 

افرادی که شنونده خوبی هستند، بهتر هم میتونن منظور طرف مقابل رو درک کنن و بهترین جواب رو جفت جور بکنن.

این افراد به صحبت های طرف مقابلشون با دقت گوش می‌دن در نتیجه بهترین کلمات را انتخاب می‌کنن و پاسخ شخص مقابل را  به درستی می‌دن و مشکل اون رو حل میکنن.

قدرت نویسندگی خوبی دارند

 

افرادبا هوش کلامی بالا به دلیل افزایش دایره واژگانی میتونن نویسنده های خوبی باشن، به وطوری که نه تنها استادانه کلمات رو درکنار هم استفاده میکنن بلکه از نویسندگی برخلاف بقیه لذت میبرن.

این موارد بالا ویژگی افراد با هوش کلامی بالا بود ، حالا بریم سراغ اینکه این افراد چه شغل هایی براشون مناسب هست:

 

 

چه شغلی مناسب هست برای افراد با هوش کلامی بالا

 

 

شغل مناسب افراد با هوش کلامی بالابهترین مشاغلی که صاحبان هوش کلامی بالا در اونها میتونن موفقیت های چشمگیری بدست بیارن عبارتند از:

  • سخنرانی
  • وبلاگ نویسی
  • بازیگری و اجرا
  • تدریس
  • شغل های سیاسی و مدیریتی
  • وکالت
  • نویسندگی و ویراستاری
  • مربی گری
  • فروش و بازاریابی

اگر توجه کرده باشید متوجه میشید که داشتن هوش کلامی باعث موفقیت ، توی مشاغلی میشه که رابطه مستقیم با فن بیان و نحوه درست ادا کردن جملات و کلمات رو داره.

اگر بتونید هوش کلامی خودتون رو تقویت کنید ، توی یک سری مشاغل همیشه حرف اول  رو میزنید و تاثیر کلامتون چندین برابر میشه.

حالا که برای شما واضح شد که هوش کلامی چقدر میتونه توی روابط و شغلتون تاثیر بگزاره ، پس بریم سراغ اینکه چطور هوش کلامی رو تقویت کنید:

 

راهکارهایی برای تقویت هوش کلامی

 

 

تقویت هوش کلامی مزایای زیادی داره. اول اینکه، زبان قدرتمندترین وسیله برای انتقال دانش و احساسات هست و البته کارکردهای فراوان دیگه مثل متقاعدکردن،  سخنرانی، مذاکره و فروش نیز دارد.  هوش کلامی توی دوران تحصیل هم به شدت به کار می آید.

شما بیشتر پای سخنرانی یک فردی که بازی با کلمات میکنه و یه جور با کنار هم قرار دادن کلمات مناسب ، حال شما رو خوب کنه و یا سخنرانی که حتی توی ادای درست کلمات هم گیر داره .مطمئنا نشستن پای صحبت همچین سخنرانی  نه تنها جذاب نیست بلکه باعث میشه احساس بدی به شما دست بده و فکرکنید زماتون داره ، هدر میره.

 

هرروز یک کلمه جدید یاد بگیرید

 

سعی کنید برای بیشتر شدن دایره واژگانی خودتون هرروز حتی یک کلمه هم که شده جدید یاد بگیرید. برای این کار از اپلیکیشن هایی مثل واژه یاب استفاده کنید . یک کلمه رو بنویسید و به ذهنتون فشار بیارید که مترادف های اون کلمه رو هم بنویسید.واین تمرین باعث میشه  که با یک کامه جدید کلی مترادف اون کلمه  رو هم یاد بگیرید که توی صحبت های مختلف ازش استفاده کنید . وازکلمات تکراری که حوصله مخاطب رو سرمیبره پرهیز کنیدو کلی کلامتون رو جذاب کنی

بیشتر صدای گویندگان رو گوش بدید

 

گوش دادن به پادکستاین کار باعث میشه که متوجه بشید شیوه ی بیان و جفت جور کردن کلمات اگر درست انتخاب بشه چقدر میتونه جذاب باشه .

و این کار رو گویندگان به شکل عالی انجام میدن ، و با الگو گرفتن از این روال اونها به طور غیر مستقیم توی ذهنتون نقش میبنده که خیلی بهتر از قبل از دایره واژگانی خودتون استفاده کنید.

داستان سرایی کنید

 

همین الان هرجا که هستید به اطرافتون توجه کنید و یک چیزی که بیشتر توجهتون رو جلب کرده ، انتخاب کنید و شروع کنید به داستان گفتن در موردش و اصلا به این باور منفی توجه نکنید که حالا چی بگم . سعی کنید هرچیزی که به ذهنتون میاد رو بدون پیش داوری بگید ، شاید باورتون نشه ولی وقتی این تمرین رو انجام میدید به طرز عجیبی واژه هایی به ذهنتون میاد که اصلا باور نمیکنید همچین کلماتی توی ذهن شما بوده. و این کار باعث میشه یه خونه تکونی کامل برای ذهنتون از لحاظ واژگانی اتفاق بیفته

تا می توانید رمان بخوانید

 

خواندن کتاب به خصوص رمان باعث میشه دایره واژگانی شما بیشتر و بیشتر بشه ، چون کتاب حاصل چندین سال تجربه مولف کتاب هست پس گنجینه مهمی برای تقویت واژگان میتونه باشه.علاوه بر این کتاب مثل یک راهنمای خوب به شما کمک کنه که چطور کلمات درست رو درکنار هم قرار بدید.

وبلاگ نویسی کنید

 

همین امروز برای اینکه هوش کلامی خودرا تقویت کنین.یا وبلاگ خودرا راه اندازی کنید یا در یک سیستم وبلاگ عمومی مثل

میهن بلاگ ثبت نام کنید و شروع به نوشتن مقاله کنید با این کار هم کم کم در حوزه ای قوی میشوید، وهم هوش کلامی خودتون را تقویت می کنید.

به دنبال ابراز نظر خود درجمع باشید

یک فردی که می خواد هوش کلامی اش قوی تر بشه نباید از صحبت در جمع بترسه . و همیشه به دنبال کوچکترین موقعیت باشد تا به عنوان فردی از گروه نظر خودش را ابراز کنه. هیچ موقع این باور منفی را نداشته باشید که ساکت بمونید ، چون حرفی برای گفتن ندارید. چون شما هم حتی نظر شخصی خودتون رو هرچقدر ساده باشه بیان کنین اول اینکه ترستون ار صحبت در جمع کم میشه و دوم اینکه نظر شما هرچقدر هم ساده ممکنه برای یک نفر کارگشا باشه.

 

اثرات هوش کلامی در شغل

 

 

حتما در زندگی با افرادی برخورد داشتی که توانایی کلامی بالایی دارند. این افراد در مقابل کسانی که از توانایی کلام پایین تری برخوردار هستند، زمانی که در شرایط مشابه قرار می گیرند، با استفاده از این مهارت و توانایشون از سایرین پیشی می گیره و جلو می افتند.

داشتن این مهارت ها باعث می شه در مسیر زندگی و شغلی به رشد وموفقیت برسند و دست یابی به چشم اندازها و تحقق اهدافشان برایشان ساده تر بشه.

افزایش توانایی درثبت حرف ها وتکیه کلام های مخاطب

 

هر فردی توی ذهن خودش یک سری کلمات و واژه های کلیدی داره، که با آنها راحت تر ارتباط برقرار می کنه. زمانی که شما در ارتباط با اون این کلید واژه ها را پیدا می کنید در صورتی که به درستی از آنها استفاده کنید می توانید به سادگی با مخاطب و مشتری وارد مذاکره بشید و حرف هاتون را به اون منتقل کنید. واین کار باعث میشه حس صمیمانه و دوستانه تری با مخاطبتون داشته باشید.

مذاکرات را ساده تر می کند

 

مذاکره خوبما توی دوره ای زندگی می کنیم که عصر اطلاعات و ارتباطات نام گرفته، در این عصر نیاز به برقراری ارتباط با دیگران و داشتن مهارت مذاکره با افراد، یکی از اصلی ترین و ضروری ترین نیاز در هر فرد است.

برای این که بتونید در مذاکرات تان موفق و پیروز باشید، باید به این توانایی برسید که حتی بدون نفس کشیدن، راحت و پشت سر هم در مقابل جمع صحبت بکنید.

یکی از حداقلی ترین تاثیراتی که افزایش هوش کلامی می تواند در زندگی ما داشته باشد، همین بهبود مهارت مذاکره در افراد است.به طوری که اگر به این مهارت مجهز بشید هر فردی که در مقابل شما به عنوان طرف دیگه معامله باشه از هم صحبتی با شما لذت میبره.

نکات تکمیلی

 

حالا که متوجه شدید که بالابردن مهارت هوش کلامی چه تاثیر خوبی میتونه توی زندگی تون داشته باشه شاید وقت اون رسیده باشه که توی برنامه روزاتون جایی برای کسب این مهارت کلیدی باز کنید.

اگر میخواید در کسب و کارتون بیشتر بدرخشید مدیر بیان این دوره بینظیر رو به شما پیشنهاد میکنه.

 

برای دریافت دوره کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

اگه دوست داری اعتماد به نفس و عملگرایی خودت رو بیشتر کنی،این مقاله رایگان رو از دست نده

محبوب ترین مقالات

اگه دوست داری اعتماد به نفس و عملگرایی خودت رو بیشتر کنی،این مقاله رایگان رو از دست نده

فهرست